Optimalizace pro vyhledávače – SEO
SEO – Search Engine Optimalisation (Optimalizace pro vyhledávače) je metoda používaná pro vyšší zobrazování pozic záznamů Vašeho e-shopu/webu ve fultextovém vyhledávání google.cz, seznam.cz, bing.cz
Jedná se o jednu z metod, která dlouhodobě bez vyšších investic přispívá k získávaní nových zákazníků, kteří Váš produkt nebo službu hledají ve fultextovém vyhledávání vyhledávačů. Optimalizované informace z Vašeho e-shopu nebo webu se mohou zobrazovat pro zákazníka ve vyhledávači na prvních bezplatných pozicích v klasickém textovém výpisu hledání nebo ve výpisu hledání obrázků a videí.
Google vybrané úryvky
V některých případech dokonce vyhledávač Google oceňuje Vaše hodnotné optimalizované informace a zobrazí je narozdíl od jiných výsledků v 1. pozici v rozšířené úryvkové formě:
V které fázi tvorby projektu provádět Seo
Seo specialista by měl být správně přítomen u návrhu struktury projektu. Ne vždy tomu tak však je. Měl by v souladu s oborem klienta smysluplně navrhovat jednotlivé kategorie projektu a to podle nástrojů zjišťující hledanost tzv. klíčových slov. Jedná se o slova, která potenciální zákazníci klienta skutečně hledají. Optimalizaci však lze provádět i dodatečně formou úprav stávající struktury projektu.
Seo a dodavatel e-commerce nebo CMS řešení
Podpora SEO se již vztahuje na správný výběr dodavatele e-commerce nebo CMS řešení, které generuje validní logicky strukturovaný (sémantický) html kód bez větších prodlev v načtení a existuje možnost upravit následující Seo prvky:
- Název stránky (Title), popis stránky (Description) viditelný ve výpisu hledání ve vyhledávači
- Nadpis H1 stránky a vhodný popis s logickou strukturou (sémantika stránky/stylistická pravidla)
- Správná URL adresa bez parametrických hodnot
- Možnost ošetření duplicitních a nenalezených stránek
- Dostupnost systémového souboru robots.txt a možnost zablokovat některé stránky k procházení robotem vyhledávače
- Automaticky generovaný seznam Url všech stránek – sitemap.xml (zejména u větších projektů)
Interní a externí odkazy (backlinks)
Prolinkování vnitřního obsahu a externí vzájemné odkazy ve vhodném tvaru na jiné projekty se souvisejícím tématickým obsahem je dalším krokem k úspěšně provedené optimalizaci.
Firemní záznam – Google firmy, Seznam firmy
Součástí služby Seo je i vytvoření firemního záznamu jak v google firmy tak i v seznam firmy. Firemní záznam se zobrazuje mezi výpisem ostatních firem s mapou lokality na 1. stránce vyhledávání a zobrazuje mimo jiné i hodnocení s rychlou vizitkou popisující služby dané firmy.
Magické tajemné slovo „SEO“
Slovo SEO je někdy tajemně vyslovováno jako nějaké magické kouzelné slovíčko, není to však nic jiného než následování správných postupů tvorby současného webu/e-shopu vč. pravidel přístupnosti a použitelnosti a soulad s cíli a potřebami klienta.
Nutno poznamenat, že ne každá webová prezentace potřebuje SEO, jedná se převážně o menší projekty – reklamy efektně graficky prezentující konkrétní službu či produkt bez většího textového obsahu (dříve často pomocí technologie flash) a návštěvnost je zajištěna jiným způsobem než přes vyhledávače.
K optimalizaci se pevně váže služba Copywritingu. Nelze provádět SEO bez vhodně napsaného popisu.
Copywriting – aneb jak správně a pro koho psát a proč
Pokud se rozhodnete psát sami, přemýslejte nad tím, co mají Vaši potenciální zákaznici provést po přečetení. Je to objednávka produktu, služby nebo přechod na jinou stránku? Podle toho pak napište sémantický text s odstavci a nadpisy ve strukturovaných značkách h2, h3. Text s vhodnými nadpisy je jako celek lépe čitelný a pochopitelný.
Nepište pro všechny, ale pro konkrétní skupinu zákazníků daného produktu nebo služby. Proč by měl danou službu nebo produkt tento zákazník chtít, co mu to přinese, jaké emoce vzbudí či jak vyřeší jeho problém.
Silná slova ve sdělení a hustota klíčových slov
Osobně ve sdělení vynechávám extrémní tzv. „silná slova“ jako např. „revoluční“ a podobně silně laděná zabarvená slova. Nicméně je možné, že se v některých případech mohou hodit. Nadmíra používání těchto slov ale může automaticky vzbuzovat v potenciálních zákaznících nedůvěru. V každém popisu je důležité několikrát zopakovat název produktu nebo služby ve vhodném tvaru a kontextu. Klíčová slova by měla být obsažena v popisu v rozmezí cca 1-2% z celého textu.
Copywriting a AI
AI může pomoci při tvorbě atraktivních popisů produktů nebo služby, pokud se požadavek – tzv. prompt zadá ve správném tvaru a kontextu sdělení. Vždy je však potřeba kontrola výstupu a upravení slovních spojení a to jak po gramatické stránce tak i významové. Vyhledávače weby/e-shopy s popisem stránek od AI nepenalizují nicméně pokud zjistí, že nepřinášejí pro zákazníka žádnou informační hodnotu nebudou si jich všímat.
Vkusně napsané srozumitelné texty a dobře nafocené fotografie působí na naše emoce a vytvářejí touhu produkt nebo službu mít.
Dejte si tedy záležet – copywriting prodává.
Sponsored – PPC reklamy nad neplaceným záznamem
V některých vysoce konkurenčních oborech nebo hledaných frází se může stát, že ikdyž se optimalizací dostanete na 1. neplacenou pozici, mohou být nad Vámi další záznamy s označením „Sponzorováno“. Jedná se o placené reklamy konkurenčních firem přes PPC systém Google Ads nebo Seznam Sklik. Popis služby PPC reklamy v dalším článku.
Copywriting mohu převzít celý a nebo jen částečně, kdy vhodně do Vašeho textu vsadím nebo poupravím klíčová slova produktu/služby do správného tvaru a zajistím správné prolinkování.
PPC reklama – je pro mne vhodná, kolik to stojí a co mi to přinese?