Správa a optimalizace e-shopu s téměř 90 tisíci produkty vyžaduje zcela jiný přístup než u menších e-shopů s vyššími desítkami či stovkami položek. Cílem této případovky je ukázat, jak lze u těchto podobných e-shopů postupně vylepšit fungování a dosáhnout výrazného nárůstu návštěvnosti i konverzí s nejnižšími možnými náklady.
Výchozí stav
E-shop trpěl několika zásadními problémy, které bránily efektivnímu růstu:
- Nepřehledná kategorizace a filtrace:
Zákazníci se na webu často cítili ztraceni, jako ve skladu s obrovským množstvím produktů. Chybělo intuitivní třídění, popisy kategorií a doporučení, které by zákazníkovi usnadnilo výběr a zobrazilo pouze několik vyfiltrovaných produktů v logickém uspořádání. - Nevhodné názvy produktů:
Mnoho produktů mělo názvy a další informace, které nebyly optimalizované pro porovnávače zboží a zhoršovalo jejich dohledatelnost a spárovatelnost. - Technické On-Site SEO a Linkbuilding:
E-shop měl nedostatky v technickém SEO, které negativně ovlivňovaly viditelnost ve vyhledávačích. Související kategorie resp. jejich neexistující popisy také nebyly vzájemně prolinkované. Tímto se ztěžovala plynulá průchodnost nejen u zákazníků ale i u crawlerů vyhledávačů. - Nevyužívání analytických dat:
Chyběly přehledné analýzy výkonnosti jednotlivých produktových segmentů, což ztěžovalo celkovou přehlednost jak si e-shop vede, jaké jsou celkové náklady a které prodejní kanály prioritizovat.
Realizovaná opatření
Na základě důkladného prověření byly postupně zavedené následující kroky:
- Vylepšení kategorizace:
- Přehlednější struktura kategorií s praktickými popisy pro jakou činnost jsou produkty určeny.
- Uvedení klíčových produktových modelů pro každou kategorii nebo výrobce.
- Optimalizace názvů produktů:
- Hromadná úprava názvů produktů pro lepší spárovatelnost v porovnávačích zboží.
- Doplnění klíčových informací, které zlepšily konverzní poměr.
- Technické On-Site SEO a Linkbuilding:
- Opravy strukturovaných dat, meta tagů a URL.
- Prolinkování sekcí s firemním webem a interní linkbuilding souvisejících kategorií
- Správné ošetření duplicitních Url pomocí Canonical
- Optimalizace rychlosti načítání e-shopu.
- Nasazení nové optimalizované a strukturované xml sitemaps
- Implementace analytických nástrojů:
- Nasazení monitorovacích a analytických nástrojů (Google přehledy a datové konektory propojené do vizualizačního nástroje Looker Studio).
- Detailní sledování výkonnosti produktových segmentů v libovolném čase.
Výsledky
Postupnými úpravami se podařilo dosáhnout výrazných zlepšení:
- Nárůst návštěvnosti:
- Zlepšená viditelnost ve vyhledávačích (zejména google) díky opravě a optimalizaci technického on-site SEO a meta popisků produktů a kategorií včetně viditelných popisů.
- Optimalizace produktového xml pro porovnávače zboží.
- Vyšší konverze:
- Vytvoření intuitivní logické struktury, popisů a doporučení usnadnilo zákazníkům rozhodování ve výběru.
- Přehledná analytická data
- Díky nasazeným sloučeným analytickým nástrojům je nyní možné přesně sledovat, jak si jednotlivé kategorie a produkty v průběhu času vedou a je nyní možné zaměřit se na jejich další vylepšování a stanovení prioritních kanálů.
Závěr
Případová studie e-shopu It-market.cz ukazuje, že i u velmi rozsáhlých projektů lze díky postupné systematické práci dosáhnout výrazného růstu s přesným odhadem výdajů. Klíčem k úspěchu byla kombinace datové analýzy, systematických úprav a hromadné úpravy pro porovnávače zboží. V projektu jsou stále rezervy a to především v lepším cílení PPC kampaní a lepší segmentace a automatizace e-mailového marketingu.
Ukázky výsledků z produktového kanálu Google vyhledávání – oprava technického Seo (10/2024):
Příklad přehledu dat – obecný google sortimentní přehled:
Máte podobný projekt a chcete ho posunout na vyšší úroveň s měřitelnými metriky?
Konktatujte mne nebo si zarezervujte bezplatnou konzultaci.